Ekstra Bladet: Arbejde med udsigt

Arbejde med udsigt

Ole Pedersen løfter jern. Som regel flere ton af gangen. Sådan ser kranførerens hverdag ud. Kun når det blæser mere end 14 meter i sekundet, klatrer han ikke op i kontoret med den gode udsigt.

Af Maria Lykke Andersen
mail@mariamedia.dk

Hverken sikkerhedsline eller en disponibel brækpose hænger i Ole Pedersens arbejdsbukser, når han hver dag kravler op ad stigen til sin arbejdsplads, tårnkranen. Selvom journalistens krop synes, det gynger, som stod jeg på dækket af et skib i bølgegang, er det ikke længere noget, der påvirker den 54-årige kranfører fra byggefirmaet MT Højgaard.

– I starten af min tid som ny kranfører for 16 år siden havde jeg det som om, jeg var skidefuld, når jeg kom ned på jorden igen. Det blev ved med at gynge, ligesom når man har været ude at sejle.

Heller ikke højden er et problem for Ole Pedersen. Hvis han vurderer, at en sikkerhedsline er nødvendig, tager han den bare på.

Frokost i højden
I dag blæser det kun 8-9 meter i sekundet, konstaterer Ole Pedersen efter et kig på vindmåleren uden for førerhuset.

25 meter under os har skellettet til det nye Danmarks Akvarium taget form. Lige op af Kastrup Strandpark.

En kajakroer padler forbi byggepladsen og kigger nysgerrigt op på os.

Heroppe i førerhuset er Ole Pedersen placeret i midten. Under hans stol står en termokande, en dunk vinduesrens, en pose bolsjer fra Superbest og resterne af frokosten – en gulerodssalat i boks med låg. Radioen sender programmet ”Giro 413”.

Ventetid
Kranføreren læner sig af og til forover for gennem et delvist gennemsigtigt gulv at holde øje med aktiviteterne på jorden. Små Lego-mænd render rundt dernede med selvlysende gule hjelme på. Armeringsjern og betonforme ligger i velordnede bunker. Byggepladsens semimobilkraner ligner kæmpemæssige gule knælere på udsigt efter føde. Stedet er et kronisk lydinferno af overspændte maskinmotorer og jern, der rammer jern.

Kollegernes stemmer hører Ole Pedersen kun, når de kommunikerer over radio 1 eller 2. Sidstnævnte er nødradioen, der sætter byggepladsens kranførere i forbindelse med hinanden. Sammenstød skulle nødigt forekomme.

– Det er lidt af et koordineringsarbejde. Jeg skal sommetider holde og vente længe, før jeg kan komme videre, siger han.

Rekord på 90 meter
I mellemtiden nyder kranføreren jobbets frynsegode. Udsigten! Herfra ses Øresundbroen gennem disen, og en vindmøllepark troner på havet. Flyene i Københavns Lufthavn og skibene i Kastrup Lystbådehavn ligner små stykker legetøj, han kan række ud efter.

Ole Pedersens udsigt var endnu bedre, da han styrede kranen på byggeriet af Hotel Bella Sky ved Bella Centret. Dengang løftede kranføreren jern i 90 meters højde.

Dagens motion
Det er tid til dagens anden og sidste kaffepause nede i barakken hos kollegerne. Klokken er 12.30. Ole Pedersen foretrækker altid kranernes trapper frem for ligkisten, som de kalder elevatoren på de høje kraner. Dagens motion er en prioritet.

Kranføreren når jorden med skosålerne allerede inden, journalisten er nået så langt som til at plante sine let rystende hænder på første trappetrin.

Fakta:
Gode og dårlige dage
Kranfører Ole Pedersen svarer prompte på, hvad han bedst kan lide ved sit job.

– Udsigten! Og så er en dag aldrig ens. Byggepladsen ændrer sig hele tiden, og det giver nye udfordringer. Jeg skal være påpasselig med at løfte højt nok.

Dårlige dage?
- Er når folk kommer til skade på byggepladserne. Der ryger jo en håndværker i ny og næ rundt omkring i landet, og det er ikke rart at hive nogen op i en båre.

Sjove dage?
- Er når jeg flytter armering og betonforme. Det går stærkt, og derfor har jeg hele tiden noget at lave. Endnu bedre bliver det, når kollegerne, der modtager det, jeg flytter rundt på, roser min præcision over radioen.

Kedelige dage?
- Når jeg kun flytter rundt på betonelementer, føles dagen meget lang. Der kan gå 15-30 minutter, fra jeg stiller elementet på jorden, til kollegerne dernede har sat det fast og får brug for mig igen.

Svære dage?
- Det er svært at flytte rundt på 2-3 ton og samtidig have sidevind. Kranen er da længere tid om at bremse, og på forhånd skal jeg have regnet ud hvor længe. Det er også en udfordring at flytte lette materialer, da de nemt kan flyve rundt.

Fakta:
Toiletbesøg
Tårnkranernes førerhuse er uden træk og slip, og når byggepladsen syder af aktivitet og tidsplanen for byggeriet skal følges, er det ikke populært at bremse hele processen for at gå på das.

– Jeg har lært min krop ikke at skulle på toilettet mellem pauserne. Har en kranfører spist noget uheldigt, og det skal gå stærkt, går han selvfølgelig ned. Det kan jo ske for enhver, siger kranfører Ole Pedersen.

Fakta:
Vinden er fjenden
Kranførerens værste fjende er vinden. Når det blæser mere end 14 meter i sekundet må han ikke arbejde i kranen. Vinden gør det sværere at bremse udlæggerarmen.

Fakta:
Den Blå Planet, Danmarks Akvarium:
• Bliver Nordeuropas største akvarium.
• Totalbudget ca. 650 mio. kr.
• Bruttoareal på ca. 9.000 m2.
• Største tank indeholder ca. 3,5 mio. liter vand.
• Bliver indviet i marts 2013.
• Forventningen er ca. 700.000 besøgende om året.

Fakta:
Verdens største tårnkran løfter 120.000 kg på 100 meter, og er bygget af Krøll i Lynge, Sjælland.
Kilde: Ajos

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Ekstra Bladet og tagget . Bogmærk permalinket.